کفش ایمنی و عایق

این سوالیه که همه ما داریم.واقعاکفش ایمنیچه ویژگیهای باید داشته باشد؟

به نظر کارشناسان مهمترین مسله در کفش ایمنی مسله حفاظتی ازجمله محافظت در برابر سقوط اجسام سنگین ـ عدم لغزش وسپس مسائل بهداشتی و ارگونومیکی میباشد . به لحاظ محافظتی سرپنجه فولادی عامل اصلی در حفاظت از انگشتان در مقابل ضربه میباشد که باید از جنس فولاد آبکاری شده با توان تحمل ضربه حداقل 200 ژول را دارا باشد که در غیر اینصورت خود سرپنجه به عنوان عامل برنده عمل کرده باعث قطع انگشتتان پا میگردد .


از لحاظ مسائل بهداشتی و ارگونومیکی به علت اینکه پا قلب عصبی انسان میباشد و تمام اعصاب اجزای مختلف بدن در پا متمرکز میشود و نیز به علت اینکه طرز قرار گرفتن پا در کفش ارتباط مستقیمی با طرز فرم گرفتن اسکلت بدن و بخصوص ستون فقرات دارد ، بسیار حائز اهمیت است چرا که عوارض استفاده از کفش ناایمن و نامناسب فقط خطرات فیزیکی ظاهری نمیباشد . بلکه گرفتاریهای مزمن ستون فقرات ، چشم درد و سردردهای مزمن نیز میتواند از علائم استفاده از کفش نا ایمن و غیر ارگونومیک باشد .
به لحاظ بهداشتی نیز در صورت استفاده از کفشهای با آستری غیر بهداشتی باعث بوجود آمدن میخچه و ایجاد باکتری و قارچو و بوی نا مطبوع پا میشود .
در نهایت زیبایی و ظاهر کفش ایمنیبه شکلی باشد که کاربر با رغبت و بدون اجبار از کفش ایمنی استفاده کند . یادمان باشد که پا قلب دوم ما است پس برای محافظت از قلب دوممان کفش ایمنی و استاندارد بپوشیم .

برای کارگرانی که هنگام کار، پاهای آنها درمعرض خطر برخورد با اجسام داغ و برنده یاسقوط اجسام قرار دارد، باید کفش و پوتین ایمنی با رعایت استاندارد تهیه ودر اختیار آنها قرار گیرد. عمده ترین خطر تهدید کننده پا در محیطهای صنعتی، له شدن پنجه های پا در اثر سقوط ناگهانی اجسام سنگین و یا برخورد جلوی کفش با قطعات تیز و برنده می باشد.
بنابراین برای حفاظت پا در برابر این صدمات کفش ایمنیدرنظر گرفته شده است که در قسمت جلویی آنها از پنجه های محافظ فولادی استفاده شده و کف کفش را از یک ماده قابل انعطاف مثل " پلی اورتان " (PU) می سازند. قسمت پنجه کفش به تناسب شغل افراد می تواند از جنس چرم (عایق برق) یا PVC (عایق شیمیایی) باشد.
کفش ایمنیکارکنانی که با برق سرکار دارند و یا در محل کارشان احتمال ایجاد جرقه وجود دارد، باید فاقد هر نوع میخ فلزی باشد.

شایان ذکر است از آنجا که حادثه پذیری ناحیه پا بعد از دستها در رده دوم قرار دارد و همچنین سرپنجه مهمترین بخش کفش ایمنی می باشد، لذا کفش‌های ایمنی با توجه به نوع و مشخصات خاص خود می‌توانند پای افراد را در برابر سقوط اجسام سنگین بر روی پا، فرو رفتن اجسام نوک تیز و برنده به کف پا و همچنین ریزش مواد مذاب و سایر خطرات مشابه محافظت کنند.
سر پنجه فولادی کفش ها با جدیدترین فن آوری های جهان از ورقهای آلیاژی مخصوص تهیه می گردد که در برابر ضربه برخوردی از ۱۰۰ تا ۲۵۰ ژول دارای ۲۵۰ ژول مقاومت می باشد.
کفش‌های ایمنی بر اساس قدرت تحمل بار استاتیکی و ضربه به سه گروه ۷۵ و ۵۰ و ۳۰ تقسیم بندی می‌شوند.
بدین ترتیب کفش ایمنیپنجه فولادی در گروه ۷۵ قرار می‌گیرد.
موارد و قسمت های مهم یک کفش ایمنیشامل:
زیر کفش، رویه کفش، سرپنجه، آستر، نخ دوخت، طراحی قالب زیر کفش، بند کفش،کف داخلی کفش می باشد.
توجه: کفش‌ها و پوتین‌های ایمنی را باید به راحتی پوشیده و درآورد، بند کفش‌ها و پوتین‌های ایمنی باید به آسانی باز و بسته شود

ویژگی کفش ایمنی استاندارد

ایمنی و امنیت

مهم است که شما ویژگی های یک کفش ایمنی خوب را بدانید تا بتوانید کفش ایمنی استاندارد را انتخاب کنید. ویژگی کلیدی کفش ایمنی که با استاندارد بین المللی تایید شده است، یک انگشت پا است که قادر به تحمل یک فولاد غول پیکر با وزن 20 کیلوگرمی به طور عمودی از یک متر ارتفاع باشد و همچنین 200 ژول از انرژی جنبشی بتواند جذب کند.

راحتی و بهداشت

علاوه بر امن بودن، کفش ایمنی باید راحت نیز باشد زیرا کارگران اغلب به مدت طولانی باید با انها کار کنند. ویژگی های راحتی یک کفش عبارتند از: مواد کفش که  تمام سطح کفش را می پوشاند تا در برابر اب ودما پا را محافظت نمایدو مواد پوششی باید راحت باشند. یک کفش ایمنی استاندارد باید پشتیبانی پایه و قوس، انعطاف پذیری، پاشنه پا و جذب ضربه پاشنه را فراهم کند.

طول عمر

کفش ایمنی استاندارد عمدتا از چرم گاو یا بوفالو ساخته می شوند. کفش های چرمی دارای دوام زیادی می باشند. کفش های ایمنی با جنس چرم دیرتر فرسوده می شوند و طول عمر زیادی دارد.

مزایای اساسی کفش های ایمنی استاندارد در محل کار

طبق مطالعات انجام شده در سراسر جهان، تقریبا 25 درصد از موارد ناتوانی در محل کار به علت یک یا چند نوع صدمه به پا است. علت اصلی و اولیۀ مقصر بودن در معرض قرار گرفتن در معرض یک محیط کار خطرناک در غیاب هر گونه وسیله محافظتی برای کفش هایی است که به علت آسیب های پا اتفاق می افتد. 

 

تعداد لایک ها : 0


نظرات

اولین فردی باشید که برای این مطلب نظر میدهید.

ارسال نظر

جهت ارسال نظر لطفا ابتدا در سایت عضو شوید.